een nieuwe manier van bewegen
Trikes, een nieuwe manier van bewegen!
Zijn het ligfietsen? Zijn het karts? Zijn het mountain bikes? Ja, eigenlijk allemaal, trikes zijn multifunctionele fietsmachines.
De ‘tadpole’ trike heeft het aandrijfwiel achter en twee stuurwielen voor. Omdat je als bestuurder tussen de wielen in ligt, is er veel stabiliteit en heel weinig luchtweerstand. Fietsen is zo buitengewoon relaxed.
Zadelpijn? Verleden tijd!
De voorgevormde kuipzitting ondersteunt vrijwel het gehele lichaam. Het lichaamsgewicht wordt zo goed verdeeld en concentreert zich niet op een klein oppervlak.
Pols blessures? Echt niet!
Op een trike steun je niet op je polsen. Je handen heb je volkomen onbelast aan de stuurstang.
Slingeren?
Helemaal niet nodig! Met een trike kun je gewoon stilstaan en toch je voeten op de trappers houden. Of heel langzaam, in een superlage versnelling, tegen een steile helling opklimmen, zelfs met een zware bepakking. En ook mensen met evenwichtsproblemen kunnen prima op een trike rijden.
Sportief? Jazeker!
Trikes zijn snel. Vanwege de lage zitpositie en de gunstige vorm, een druppelvorm, heeft een trike veel minder luchtweerstand dan een gewone fiets. Bovendien kun je veel meer kracht zetten, je kunt je namelijk tegen de zitting afzetten. Deze voordelen zijn de reden geweest dat trikes al jaren geleden werden verboden bij wielrennerswedstrijden.
Trikes zijn behendig. De geveerde modellen zijn uitstekend geschikt om, net als een mountainbike, op ruig terrein te fietsen. De volgeveerde Wild One, en nog beter de Fat, kunnen zelfs als een waar terreinmonster over oneffenheden springen.
Fun? Zeker weten!
Het rijden op een trike heeft een hoge funfactor. Stevig accelereren, snel bochtenwerk, grote remkracht, flexibele vering, dit alles zorgt ervoor dat een uitdagend en ingewikkeld parcours soepel afgelegd kan worden. Het geeft dezelfde kick als karten. En sommige trikers zijn niet bang voor vreemde capriolen.
Ontspannen? Absoluut!
Trike rijden is super ontspannend. Heb je helemaal geen behoefte aan snelheid en wil je gewoon lekker touren, ook dan is een trike ideaal. Als tourfiets zijn ze zelfs zeer geschikt omdat ze een enorme hoeveelheid bagage kunnen dragen zonder dat ze topzwaar worden. Ook volbeladen trikes blijven gemakkelijk hanteerbaar. Bovendien kunnen trikes prima uitgebreid worden met een elektrische hulpmotor met moderne accutechniek.
Niet goedkoop? Inderdaad!
Trikes zijn wel wat duurder dan de normale fiets, daar hoeven we niet omheen te draaien. Maar dan heb je wel wat!
Trikes zijn origineel en worden stuk voor stuk handgemaakt.
Er is één probleem…
Een trike is niet voor iedereen! Als trike rijder moet je een beetje eigenwijs zijn. Als je niet te veel op wilt vallen, als je net zo wilt zijn als de buren, als je precies dezelfde fiets, dezelfde helm en dezelfde outfit wilt hebben als al die andere fietsers, dan moet je deze website snel verlaten. Mensen die zoeken naar een gezonde manier van bewegen en wel iets anders willen en aandurven, nodigen wij van harte uit op deze website.
Toekomst
Steeds meer mensen ontdekken de trike.
In Nederland is de tweewielige fiets zo ingeburgerd dat we niet meer nadenken over hoeveel moeite het ons kostte om fietsen te leren. Dat je evenwicht moet bewaren, het ongemak om af te moeten stappen als je moet stoppen, altijd tegenwind, zadelpijn, pijnlijke polsen, rugpijn.
In andere landen, zoals Amerika en Australië,hebben ze dergelijke automatische aannames niet. Daar kijkt men objectief naar de diverse vormen van vervoer op eigen kracht. Daar is de trike op dit moment dan ook aan een stevige opmars bezig. En Nederland gaat zeker volgen.
Steintrike, de volledig geveerde tour- en allroundtrike
Het bijzondere van deze trike zijn de apart geveerde voorwielen met elk een dubbele veerarm (double wishbone). De vakwerkconstructie van de vooras-eenheid zorgt voor een grote stijfheid en toch een licht gewicht.
De veer-schokdemper combinatie is tussen de veerarmen geplaatst. Die speciale plaatsing zorgt ervoor dat er een lange veerbeweging mogelijk is waardoor een comfortabele vering ontstaat. Deze kan door het afstellen van de schokdemper ingesteld worden tussen ‘vliegend tapijt’ en ‘formule 1’ gevoel.
Bekijk de animatie met de rode ongeveerde en de gele geveerde trike en constateer de verschillen.