steintrike e-trikes

Elektrische ondersteuning

Bij tweewielers, e-bikes, is elektrische ondersteuning inmiddels razend populair. Maar ook bij trikes zou deze ondersteuning voor meerdere doelgroepen interessant kunnen zijn. Zoals voor de groep die vooral wil genieten van het rondrijden en een hekel heeft aan zwaar moeten trappen bij tegenwind of hellingen. Of voor toeren in de bergen, daar heeft een trike het nadeel van wat meer gewicht en daarbij zou de elektromotor kunnen helpen. Ook zijn er steeds meer mensen voor wie deze milieuvriendelijke aandrijving een prettige aanvulling zou kunnen zijn voor het woon-werkverkeer. Trappen wanneer dat kan en elektrische ondersteuning waar dat prettig is. En tot slot er is nog de groep mensen met beperkingen zoals spieraandoeningen of gewrichtsproblemen. Dat de elektrische ondersteuning alleen voor bejaarden is, is al lang achterhaald.

De wetgeving in Nederland bepaalt dat elektrische ondersteuning mag helpen tot een snelheid van 25 km/u. Je mag wel harder, maar dan zul je zelf moeten trappen. De motor mag een maximaal nominaal vermogen hebben van 250 Watt. De motor mag alleen ondersteunen, dus om te rijden moet er altijd ook zelf getrapt worden.

Er zijn diverse motoren en accutechnieken. Er zijn de klassieke elektromotoren met koolborstels, zoals in de huishoud boormachines. En er zijn de modernere borstelloze motoren die volledig elektronisch worden aangestuurd. Deze motoren maken ook vrijwel geen geluid.

Accu’s bestonden vroeger vrijwel altijd in de vorm van lood met zwavelzuur, zoals nog steeds in auto’s (afgezien van hybride auto’s zoals de Prius). Maar voor gebruik op de fiets zijn deze te zwaar. Daarom worden daar vaak andere types gebruikt, vroeger de nikkel-cadmium (Ni-Cd) en later de metaal-hybride (NiMH). De meest recente ontwikkeling is de Lithium-ion (Li-ion) die lichter is dan de andere types en meer elektriciteit kan opslaan. De Li-ion accu is nog wel vrij duur.

Wheels Reinvented werkt met de moderne (borstelloze) motoren en de nieuwste accutechnieken (Li-ion).

pendix

stil

25 km/u

500 Wh

lichtgewicht en geruisloos

De Pendix eDrive500 ombouwset maakt van uw trike een betrouwbare en krachtige e-trike. De set kan onafhankelijk van de trapaslengte, het versnellingssysteem of remsysteem worden gemonteerd. De Pendix eDrive500 is ideaal voor ritten met een lengte van 62 km tot 120 km (afhankelijk van zaken als temperatuur, gewicht en tegenwind). Op weg naar kantoor, in de stad of op het platteland, de 250 Watt motor ondersteunt u absoluut geruisloos. Het complete systeem weegt slechts 7,3 kg.

ondersteuning tot 25 km/u

De Pendix is een ‘gearless’ motor, dus zonder tandwielen. Dit wordt ook wel ‘direct drive’ genoemd. Daardoor heeft de motor minder interne verliezen. Hij wordt op de plaats van de linker crank op de trapas gemonteerd. Op tweewielige standaardfietsen heet deze motor een ‘middenmotor’, maar omdat de trapas van een trike ligfiets voorop zit, wordt het dus een ‘front-motor’. Door zijn constructie en positie op de fiets, geeft hij een bijzonder natuurlijk rijgevoel. Met een vermogen van 250 watt en een maximaal koppel van 65 Nm, ondersteunt de Pendix uw trapprestaties tot een snelheid van 25 km/u (wettelijk toegestane maximale waarde voor EU-landen). Hogere snelheden kunnen worden bereikt door pure spierkracht te gebruiken. Omdat de motor geen versnellingsbak heeft, is er geen merkbare trapweerstand wanneer de accu is uitgeschakeld, zodat u uw fiets nog steeds kunt gebruiken als voorheen.

grote capaciteit en snel opladen

De 48 V Pendix ePower500 (batterij) heeft een capaciteit van 500 Wh en werkt op basis van moderne lithium-ion technologie. De Pendix ePower wordt met een metalen houder op het fietsframe gemonteerd. De batterij kan gemakkelijk van de fiets worden gehaald en in ca. 3 uur volledig worden opgeladen met de meegeleverde 160 W-oplader. Tijdens het rijden toont de batterij u het huidige laadniveau via de van kleur veranderende LED-ring. De ondersteuningsniveaus kunnen worden geselecteerd met behulp van de draaiselector boven op de batterij. Door dit slimme ontwerp heeft u geen extra display op het stuur nodig. Als u nog steeds actuele gegevens op het stuur wilt hebben, kunt u de Bluetooth-functie van de batterij gebruiken om deze te verbinden met uw smartphone en de Pendix.bike PRO-app. De batterij heeft een USB-interface voor het opladen van externe apparaten zoals uw mobiele telefoon.