Suspension Or No Suspension, That’s The Question

Mensen vragen nog wel eens aan ons of de voorvering van de MadMax nu voordelen heeft. Vandaar deze animatie met een realistische simulatie van de veerspecificaties, en deze uitleg bij de diverse gedeelten van de animatie.

Deel 1. Start op de geasfalteerde weg
De rode Nomad Sport zonder voorvering is hier iets in het voordeel, omdat deze iets lichter in gewicht is dan de MadMax. En dus sneller accelereert. De MadMax helt in bochten ‘in de vering’. Dit is waarom MadMax rijders op de openbare weg vaak de voorvering wat strakker zetten. Let op het eind van de weg ook nog even op de voor de Steintrikes unieke kleine draaicirkel op het moment dat ze draaien naar de dijkhelling.

Deel 2. Nu gaan we het ruwe terrein op
In feite gaan we nu mountain-biken. Op de helling is al duidelijk dat de Nomad dit wat voorzichtiger moet aanpakken dan de volgeveerde MadMax. Onderaan de helling even de cranks horizontaal om te voorkomen dat de trappers in de grond happen.

Deel 3. Ruig terrein en springschans
Nu kan de gele MadMax voluit gaan. Let er op hoe de Double Wishbone schokbreker-constructie de oneffenheden opvangt. De Nomad kan niet al te hard, want dat wordt erg onplezierig voor de berijder. Bij te hoge snelheden begint de Nomad zelfs te stuiteren. En dat terwijl ook de Nomad Sport toch al achtervering heeft. De MadMax kan vanwege de hogere snelheid ook nog even een ommetje maken via de springschans, een paar planken over een rioolpijp. En dan toch nog vóór de Nomad bij de uitgang van het terrein aankomen.

Deel 4. Helling op over de verharde weg
Het kost nog enige moeite om over het randje van de asfaltweg te komen, maar daarna heeft de Nomad vanwege minder gewicht weer een voordeel. De MadMax weet dit en doet het even rustig aan, na al dat kart-achtige gestunt in het terrein.

Conclusie
Als je alleen op verharde wegen rijdt, is volledige vering niet nodig. Wel prettig. De diverse snelheidsdrempels voor auto’s gaan prettiger met volledige vering. Ook een spoorweg-overgang nemen gaat vloeiender. Maar dat soort kleine ongemakken zijn normaal onderweg.
Volledig anders wordt het in het terrein. Dit kan een bospad zijn, of een mountainbike parcours. Hier blijkt de volledige vering een enorm voordeel (zo niet noodzaak) te zijn. Een ‘gewone’ mountainbiker zal in dit geval op de trappers gaat staan, los van het zadel dus. En juist dat is natuurlijk niet mogelijk op een ligfiets.

SRC="Suspension Or No Suspension Video 700"

Het filmpje staat ook op de YouTube pagina in een lagere resolutie.